16 juli 2016

Isaks sommarkaka



En bullkaka med jordgubbar i. Kan det bli mer somrigt? Den doftade helt fantastiskt när den kom ut ur ugnen - en blanding av kardemumma, vanilj och jordgubbar. Perfekt att ha med till stranden en solig sommardag. Just nu är det ganska molnigt, men kanske kan kakan locka fram en gnutta sol i alla fall.

Inspirationen till kakan hittade jag på Fridas bakblogg, men jag använde mitt vanliga recept på vetedegen. 






Fördeg
300 gram kall mjölk eller vatten
15 gram jäst
300 gram vetemjöl
80 gram (1 dl) strösocker
10 gram mortlade kardemummakärnor

Blanda ihop alla ingredienser till en lös smet.
Låt vila övertäckt i 30 minuter.


Deg
Fördegen
½ ägg
300 gram vetemjöl
150 gram mjukt smör

Blanda i det halva ägget (spara andra halvan till pensling) och mjölet i fördegen, till en deg.
Arbeta in smöret, och bearbeta till en elastisk deg i masikn i ungefär 10 minuter.

Gör glutenprov.
Låt jäsa övertäckt i ungefär en timme.
Lägg ett bakplåtspapper i en rektangulär form/plåt.
Mjöla bakbordet lätt och stjälp ut degen. 
Med lätt hand, forma degen till en rektangel och flytta över den i formen/plåten.
Låt jäsa under bakduk i ca 1 timme. 
Gör under tiden fyllningen!


Fyllning
100 gram smör
50 gram strösocker
1 tsk vaniljsocker
Ca. 20 jordgubbar

Vispa ihop smör, strösocker och vaniljsocker, och ställ kallt.
Skär bort blasten på jordgubbarna och halvera dem.

Sätt ugnen på 200 grader.
Pensla kakan med det uppvispade ägget.
Tryck hål i degen med fingrarna.
Lägg ner en bit smörvaniljfyllning, och en bit jordgubbe ovanpå.
Strö över lite pärlsocker.
Grädda i nedre delen av ugnen i 15-20 minuter.








Jag hoppas att Isak, som tycker mycket om både jordgubbar och mina bullar, även kommer tycka om denna kaka. I så fall tror jag att jag döper den till Isaks sommarkaka.
Uppdatering: Isak godkände kakan, och den har nu fått äran att bära hans namn.






Ha en trevlig lördag! ♡