1 december 2016

Farmors pepparkakor




Lagom till första december slängde jag ihop årets pepparkaksdeg. Nästan 3 kilo tung, och nog för flera hundra peppisar. Jag planerar dock att göra ett lite större pepparkakshus i år, och kanske tomtens släde med renar, så lite extra deg behövs. Degen ligger nu i kylen tills i helgen. Då stelnar den till, och smakerna utvecklas också mer än om man bakar ut direkt. 

Jag har kvar flera burkar fulla med kakor från förra året, som i år får bli dekorationer. Både i granen och i fönstren har jag tänkt hänga upp hjärtan, och kanske någon liten gris.

Receptet är efter farmor, och lite av en familjehemlighet. Därför lägger jag inte upp det här. Det skiljer sig lite från andra recept, och är dessutom handskrivet, så det känns lite extra värdefullt. 







Det pysslades lite med julblommor idag också. Det blir inte jul förrän det doftar hyacint här hemma.



23 dagar kvar till julafton! 🎅🎄⛄