26 november 2014

Chocolate chip peanut butter cookies


Från The hummingbird bakery cookbook hämtade jag receptet på de här smaskiga kakorna! Lite modifierat efter vad jag hade hemma i skafferiet. De är knapriga på ytan med ett segt inre med härlig smak av jordnötter och choklad! Det blev ungefär 60 kakor av receptet, i boken stod det dock att det skulle bli 24 stycken. Jag har lärt mig baka smått!



































225 gram mjukt smör
200 gram strösocker
160 gram muscavadosocker
2 ägg
½ tsk vaniljsocker
240 gram jordnötssmör med bitar
340 gram vetemjöl
1 tsk bikarbonat
2 tsk bakpulver
1/4 tsk salt
150 gram chokladknappar

Sätt ugnen på 175 grader.
Vispa smör, strösocker och muscavadosocker fluffigt på hög hastighet.
Vispa i äggen ett och ett på lägre hastighet, vispa därefter i vaniljsocker, jordnötssmör och choklad.
Blanda vetemjöl, bikarbonat, bakpulver och salt, och vänd sedan ner det och blanda till en smidig deg.
Väg upp bollar á 20 gram, lägg på en låt och platta till.
Grädda mitt i ugnen i ca 10 minuter.
Ta ut och låt svalna på galler.


Ät och njut!