5 december 2014

Veganska lussebullar


Bakade årets första lussebullar dag! Eftersom jag ska ha med dem till dansens julavslutning på onsdag gjorde jag dem utan mjölkprotein och ägg. Helt veganska med andra ord. Och jag vet inte om det var det som gjorde dem så otroligt goda, men det var de i alla fall! Och degen var så lättjobbad och härlig! Riktigt "smörig" utan att vara det minsta kladdig (och utan att innehålla något smör haha). Jag fick ut 57 bullar, men kommer nog behöva baka en sats till inom en snar framtid.






























100 gram jäst
7 dl kall havremjölk 
1 gram saffran + en skvätt rom
3 dl socker
350 gram mjukt mjölkfritt margarin
Nypa salt
20-22 dl vetemjöl

Smula jästen i degbunken och lös upp den med havremjölken.
Stöt saffranet med en skvätt rom och häll ner den i vätskan.
Blanda i socker, salt och mjölkfritt margarin.
Ha i mjölet lite i taget och jobba degen i maskin tills den känns smidig och elastisk.
Jäs övertäckt till dubbel storlek. Min deg tog ungefär en och en halv timme på sig.
Sätt ugnen på 225 grader.
Väg upp bitar á 50 gram och forma till lussekatter eller valfri form.
Lägg på plåtar och låt jäsa till dubbel storlek igen.
Dekorera med russin och grädda mitt i ugnen ca 5-6 minuter, tills de fått fin färg.






Underbara små kusar!