13 december 2014

Saffran x 2


Bakade med saffran ikväll! Fina gyllengula saffranssnittar och seg kola smaksatt med saffran. Det doftade helt underbart i köket! Kakorna hittade jag receptet på i ett nummer av Hembakat tror jag...
























Saffranssnittar

100 gram smör
3/4 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
2 msk ljus sirap
0,5 gram saffran (1 paket)
1 tsk ljus rom
2½ dl vetemjöl
1 tsk bakpulver

Vatten till pensling + pärlsocker

Sätt ugnen på 175 grader.
Mortla saffranet med lite socker och rom.
Vispa smör, strösocker, vaniljsocker, sirap och saffran krämigt.
Blanda vetemjöl och bakpulver och vänd sedan ner det i smeten.
Blanda ihop till en smidig deg.
Dela degen i två, rulla ut längder ungefär lika långa som plåten och platta till dem lite.
Pensla med vatten, strö på pärlsocker och grädda mitt i ugnen i ca 10 minuter.
Skär dem i snea bitar medan de är varma. Låt svalna och förvara i burk.

_________________________________________________________________________________



Saffranskolor

2 dl vispgrädde
2 dl socker
2 dl ljus sirap
50 gram smör
½ gram saffran
1 tsk ljus rom

Häll alla ingredienser i en kastrull och smält på svag värme.
Lägg ett oljat bakplåtspapper i en fyrkantig form.
Låt koka långsamt till ungefär 123 grader.
Blanda i saffran och rom.
Häll smeten i formen, och låt stelna, jag ställde ut min på balkongen.
Klipp i lagom stora bitar, lägg i färdigklippta foliepapper.
Förvara i kylskåp så håller de länge!