17 november 2014

Vuoi mangiare pizza?


I lördags kväll gjorde jag och min pojkvän pizza till middag. Det blev såååå gott! Mycket godare än köpt pizza. Det går relativt snabbt också!


































25 gram jäst (½ paket)
2½ dl ljummet vatten
2 msk olivolja
1 tsk salt
6 dl vetemjök special + mer till knådingen

Tomatsås/krossade tomater
Kryddor
Valfri topping
Ost

Smula ner jästen i en skål och lös den med vattnet.
Blanda i oljan, saltet och vetemjölet, lite i taget.
Knåda till en smidig och elastisk deg, antingen för hand i ca en kvart, meller i maskin i ca 8 minuter.
Låt jäsa till dubbel storlek, ca 30 minuter.
Kavla ut på bakplåtspapper till en fyrkant.
Bred på tomatsås/krossade tomater.
Strö sedan över det du tycker om! Vi köpte en hel grillad kyckling som vi strimlade och hade på, plus skinka, tomat, paprika, jalapenos, kryddor och en massa ost.

Min sida var en lite mildare variant, kryddad med bara peppar, oregano och basilika. Min pojkvän hade både chili och cayennepeppar på sin. Alldeles för starkt för mig.