2 augusti 2014

Jättebullig jättekanelbulle


Den 2:a augusti är min kompis Ninas födelsedag! Så för att fira tog jag på mig förklädet och satte igång med bullbaket. Det blev en jättekanelbulle, gjord i en pajform. Lite knepigt att få till tiden i ugnen, den kändes inte riktigt klar i mitten. Men det var roligt och en uppskattad present. Receptet har jag lagt upp förut, men jag lägger upp det igen. Av det här receptet blir det två jättebullar.

50 gram blå jäst + 50 gram röd jäst (det verkar bli extra bra när jag blandar, så jag fortsätter nog med det!)
6 dl röd mjölk
3 tsk kardemumma
2 ägg
300 gram mjukt smör
3 dl strösocker
Nypa salt
ca 20 dl vetemjöl

350 gram smör
2 dl strösocker
2 msk kanel
1 tsk vaniljsocker

Ta fram alla ingredienser i god tid så de hinner bli rumsvarma. 
Smula jästen i en bunke.
Värm mjölken med kardemumman (mald eller stött) tills den är fingervarm. Häll den därefter över jästen och blanda väl.
Blanda i ägg, socker, salt och mjukt smör, jag brukar använda en stor ballongvisp.
Blanda med degkrokarna när du tillsätter mjölet. Jag är inte säker på mängden, men när degen släpper bunkens kanter och känns mjuk och smidig är det lagom, och det är dags för jäsning!
Jäs en timme under bakduk. 
Smöra en pajform eller springform.
Knåda degen på mjölad bakyta tills den känns smidig. Kavla ut till en stor platta.
Bred på smörfyllningen. 
Skär ut remsor. Rulla ihop en och lägg den i mitten av formen. Lägg sedan nästa remsa runt bullen i mitten, och fortsätt remsa för remsa tills bullen nästan når kanten på formen.
Sätt ugnen på 200 grader.
Jäs igen i 45 minuter.
Pensla med ägg och strö över pärlsocker och grädda sedan mitt i ugnen ca 18 minuter tills bullen fått fin färg.


Det gick åt en hel sats deg till denna vackra skapelse.


Stooooor bulle.


Knöt dit presentsnöre runt formen och krullade det till en liten boll. Tror det blev ganska gulligt. Sen tog jag på mig min nya shortsdress från Pull&Bear, köpt i Polen, och gick på födelsedagsmiddag med min jättebulle.




Kram!