5 augusti 2014

Första skoldagen!


Idag var den första "riktiga" skoldagen på lärlingsutbildningen. Fast de första två veckorna är bara orienteringskurs. Sedan kör vi APL fyra dagar i veckan fram tills nästa sommar. Det ska verkligen bli jätteroligt!

Idag träffade vi bagarna Michel och Linda. Vi fick recept på tre bröddegar; en så kallad träningsdeg, levain, valnötsbröd och vetebröd. Vi delades upp i grupper och gjorde varsin deg, min grupp gjorde valnötsbrödet. Det var lite andra dimensioner mot hur man bakar hemma. Vi hade fem LITER vatten och flera kilo mjöl. Plus ett kilo valnötter. Galet.

När alla degar var satta och jästa fick vi provknåda träningsdegen. Det va inte helt lätt att få in snitsen, men med några månaders träning borde det sitta till slut. Efter det fick vi göra frallor och limpor av valnötsbrödet. Eftersom det var rågmjöl i degen var den ganska kladdig och svårarbetad, men jag fick till helt okej bröd.




 .
Efter att ha kört vetedegen genom en kavlingsmaskin gjorde vi kardemumma- och kanelbullar. De hade ett speciellt sätt att tvinna degen och göra små knutar. Det fick jag inte heller riktigt till. Men jag ska fortsätta öva och bli bäst till slut!



































Jag tror att det här kommer bli ett superkul år! Mycket slit och jobb, men det känns säkert värt det när man öppnar ugnen och doften av kardemumma sprider sig i rummet!


Kram!