26 augusti 2014

Första dagen som bagarlärling


Började första dagen klockan sju imorse, och slutade halv ett. Fördelen med att gå upp så sjuhelvetes tidigt, man slutar tidigt och kan åka hem långt innan rusningen. Jag hann med en hel del på de drygt sex timmarna i bageriet! Jag arbetade med Reza, jättetrevlig och duktig bagare, och fick hjälpa till med att väga upp bröd i olika storlekar, väga och blanda ingredienser till nya degar och även forma olika vetebröd. Jag fick beröm för klippningen av mina längder och kransar, det kändes rätt bra med tanke på att jag bara gjort det en gång förut. Förutom bak så ingick såklart städning också, lite tvätt av golv och arbetsbänkar.

Det känns kul inför förtsättningen, och vid jul när jag varit lärling i 4 månader kommer jag va ett riktigt bakproffs!

Jag fick med mig två bröd hem, ett med honug och ett som jag inte kom ihåg vad det var i, men det smakade jättegott! Kan ha varit en sirapslimpa... Jag är i varje fall väldigt poppis här hemma nu!