13 augusti 2014

I skolans bageri


Idag var vi i bageriet i skolan igen! Hela eftermiddagen! Jag är lite lite mör just nu. Men roligt är det! Idag gjorde vi tre olika degar i små grupper. Vetedeg, och två ljusa bröddegar. Jag kom lite försent eftersom jag var och träffade ägaren till ett ställe jag kanske ska praktisera på i vår, så jag var lite lost i början. 



Först gjorde vi vetedegen, av den gjorde vi först längder och sedan knutar. Det var första gången jag klippte en längd, och det gick väl inte jättebra, men helt okej ändå. Knutarna fick jag inte till idag heller. Jag måste nog öva lite hemma.



Sedan gjorde vi två sorters ljusa matbröd. Först; frallor. Vi skulle forma två i taget, men min vänsterhand kan fan inte göra något rätt! Jag förstår inte hur det kan vara så stor skillnad på händerna. Det blev ganska jämna och fina små "bullar" i alla fall.
Det andra brödet kavlade vi ut, bredde på smör och vek ihop i ett treslag. Sedan pensalde vi med vatten och hade på vallmofrön, och skar ut trekantiga bitar. De tappade formen lite i ugnen, men är nog jättegoda ändå!



Jag är jättepoppis hemma just nu! 

Det verkar lösa sig med praktikplats också. Var ju som sagt på ett litet möte idag, och fick ett glädjande mejl imorse. Så som det ser ut nu har jag praktik både i höst och i vår. När allt är helt klart kan jag skriva vart jag ska vara!