1 november 2015

Chocolate chip cookies


Dessa kakor kanske inte ser mycket ut för världen, men tro mig, de är helt galet goda! Jag gjorde en sats med 20 kakor, tre dagar senare var de slut. Chokladen kan vara mörk, ljus eller vit, beroende på vad man tycker är godast. Och man kan använda vilka nötter man vill. Pistagenötter med mjölkchoklad är nog allra godast! Receptet lärde jag mig på min praktik på En nypa socker.




250 gram smör
120 gram farinsocker
120 gram strösocker
10 gram äkta vaniljsocker
2 ägg
200 gram vetemjöl
1 tsk salt
1 tsk bakpulver
150 gram havregryn
100 gram nötter
100 gram choklad

Sätt ugnen på 200 grader.
Vispa smör, farinsocker, strösocker och vaniljsocker fluffigt.
Vispa i äggen, ett i taget.
Blanda vetemjöl, salt, bakpulver och havregryn, och blanda ner det i smeten.
Blanda i nötter och choklad i kakdegen.
Väg upp lagom stora kakor, jag gjorde mina 40 gram stora.
Lägg på en plåt och platta till.
Baka av i ca 10-12 minuter, för lagom sega kakor.
Låt svalna på galler.


Ät och njut. Och försök att bara äta en. Go on, I dare you.