21 november 2015

Juliga minimaränger


Idag förberedde jag lite minimaränger inför julen, som jag tänkt dekorera kakor och cupcakes med. Jag använde en fin stjärntyll som gav söta och fina små maränger. Det är samma recept som till spökmarängerna som jag la upp för inte alls länge sedan, men jag lägger upp det igen ändå.




150 gram äggvita
100 gram strösocker
1 tsk vaniljsocker
En skvätt citronsaft

Sätt ugnen på 75 grader.
Vispa upp äggvitan med citronsaft och 25 gram av strösockret till ett fast vitt skum.
Vispa i resten av sockret, lite i taget.
Vispa på högsta hastighet till en styv maräng (som stannar kvar i bunken när du vänder den uppochner).
Häll smeten i en spritspåse med stjärntyll.
Spritsa små stjärnor på plåtar.
Torka i ugnen i ca 3-4 timmar, plus i eftervärmen över natten. Detta för att de ska behålla sin vita färg och vara ordentligt torra.