13 november 2015

Ett lite för tidigt saffransbak




Jag fuskade lite igår. Tidigare år har jag aldrig velat baka något juligt innan december, av princip. Men eftersom jag kommer att jobba mycket i december i år kände jag att det vore skönt att få lite av julbaket avklarat redan nu. Därför fick det igår bli lite saffransbullar i olika former. Först gjorde jag solbullar; saffranbullar med vaniljkräm, och sedan lite traditionella figurer. Jag använde mig av Magnus Johanssons recept på degen, och den blev riktigt bra! Recept på vaniljkrämen hittade jag i Jan Hedhs bok 277 sorters kakor.

Egentligen skulle jag bara lägga saffran i sprit, och inte baka en hel sats saffransbullar. Därför använde jag "vanlig" saffran i det här baket. Men smaken blir bra ändå, så det är ingen större skada skedd. Till nästa sats lussebullar (ja, jag ska baka mera saffransbröd!), ska jag dock använda spritinlagd saffran för ännu mer smak.

Det stora problemet med saffransbullar är ju att de blir torra väldigt fort, och det finns ju en mängd recept som säger sig kunna hjälpa mot just detta. Men vilket recept jag än testat så blir de torra av att ligga framme i en påse några dagar. Det är inte ett så stort problem tycker jag. Jag förvarar mina bullar i frysen tills jag blir sugen på en. Då mikrar jag den någon minut och den smakar i princip som nybakad. Solbullarna kan även de frysas. I så fall, hoppa över stegen av pensla med smör och rulla i socker. Om du fryser dem med socker på kommer sockret smälta, och det blir inte så fint.






Fördeg
1000 gram rumstempererad mjölk eller vatten
80 gram jäst
1000 gram vetemjöl
400 gram strösocker
2 gram saffran

Blanda ihop alla ingredienser till en lös smet.
Låt jäsa övertäckt i 30 minuter.

Deg
Fördegen
1000 gram vetemjöl
400 gram mjukt smör

Russin till dekoration

Blanda i mjölet i fördegen, till en deg.
Arbeta in smöret, och bearbeta till en elastisk deg.
Låt jäsa övertäckt i ungefär en timme.
För lussebullar; sätt ugnen på 225 grader.
För solbullar; sätt ugnen på 210 grader.
(Vill du göra solbullar, se recept på vaniljkräm nedan!)
Baka ut till figurer/runda bullar och låt jäsa på plåt i ca en timme.
För att få lika stora figurer, väg upp lika stora bitar.
Tryck fast russin/spritsa i en klick vaniljkräm i ett hål gjort med fingret, och baka i ca 8 minuter.
För lussebullar; pensla med uppvispat ägg efter att du tagit ut bullarna.
För solbullar; pensla med smält smör och rulla i socker medan bullarna är varma.






Jag provade att göra en stor figur; prästens hår, som jag aldrig gjort förut. Den blev riktigt fin tycker jag!



Vaniljkräm (eller créme pâtisserie om du vill låta proffsig)
500 gram röd mjölk
1 vaniljstång
120 gram äggula
125 gram socker
40 gram maizena
25 gram smör

Häll upp mjölken i en kastrull.
Dela och skrapa ur vaniljstången och ha i både frön och stång i mjölken.
Vispa upp ägg, strösocker och maizena till en fluffig smet.
Koka upp mjölken, och häll den försiktigt över äggsmeten under konstant vispning.
Häll tillbaka allt i kastrullen och sjud försktigt tills krämen tjocknar.
Ha plattan på låg till medelhög värme, och rör om hela tiden för att krämen inte ska brännas vid eller skära sig!
Häll krämen genom en sil ner i en bunke, och blanda i smöret.
Plasta in, och kyl ner krämen så snabbt som möjligt.
Skölj av och spara resterna av vaniljstången. Låt torka och mixa sedan med strösocker, så får du eget vaniljsocker!










Fina julvagnar till vänster, och solbullar till höger. Här hemma kallar vi dem dock för tuttbullar.




Bara 17 dagar kvar till december!