31 oktober 2015

Spökmaränger!


Igårkväll hade vi halloweenfest för barngrupperna. Vi åt lite middag, dansade och lekte och fikade tillsammans. Många av barnen kom utklädda, det kom både häxor och trollkarlar och lite prinsessor. Kvällen var mycket lyckad, förutom att jag råkade skära mig i fingret när jag skulle skära upp mina korvbröd jag bakat. Det blev ett ganska ordentligt snitt och jag blödde som tusan. Jag blev lite yr av smärtan och blodet också och fick ligga ner en stund för att inte svimma. Riktigt läskigt faktiskt. Ganska snart mådde jag dock bättre.




Jag hade karvat en liten pumpakykta också. Det fick bli lite snällare för att barnen skulle tycka om den. Till fikat bjöd jag på en brownie med hallon och spökmaränger. Jag fick ingen bild på brownien, men marängerna var för söta för att inte fota. Dessutom är de jätteenkla att göra.




150 gram äggvita
100 gram strösocker
En skvätt citronsaft
(1 tsk vaniljsocker)
Mörk choklad

Sätt ugnen på 75 grader.
Vispa upp äggvitan med citronsaft och 25 gram av strösockret till ett fast vitt skum.
Vispa i resten av sockret, lite i taget.
Vispa på högsta hastighet till en styv maräng (som stannar kvar i bunken när du vänder den uppochner).
Häll smeten i en spritspåse.
Spritsa små toppar/spöken på plåtar.
Torka i ugnen i ca 3-4 timmar, plus i eftervärmen över natten. Detta för att de ska behålla sin vita färg och vara ordentligt torra.
Smält lite mörk choklad i micron och måla på ögon och mun med en tandpetare.


Happy halloween!