12 oktober 2015

Lennarts jubileumstårta


Min dansinstruktör Lennart fyller 80 år alldeles snart, och har dessutom varit aktiv som instruktör i Kungsängens folkdansgille i 50 år. Därför firades han i samband med vårt medlemsmöte med efterkommande höstfest. Jag fick uppdraget att göra tårtor till middagen, och jag började planera redan i augusti.

Det är en ganska stor utmaning att göra tårta till drygt 50 personer hemma, utan tillgång till någon bättre utrustning. Med tanke på det blev jag ändå nöjd med resultatet. Tre tåror med chokladbottnar, kaffetryffel, dulce de leche-kräm, chokladmarängsmörkräm och mörk choklad. Plus lite god, härlig frukt på toppen. Recepten är små, jag gjorde dem gånger 3 respektive 4, eftersom jag gjorde så många tårtor.





Chokladbottnar
7 ägg
2 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
1 dl kakao
1 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 krm salt

Sätt ugnen på 175 grader.
Smörj botten på en form (24 cm) och klä kanterna med bakplåtspapper.
Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker vitt och riktigt luftigt och pösigt.
Blanda kakao, vetemjöl, bakpulver och salt.
Sikta ner det i äggsmeten och vänd ihop försiktigt. 
Häll smeten i formen, ställ in i ugnen och baka av i ca 45 minuter. 


Kaffetryffel
1 dl vispgrädde
8 gram kaffebönor
10 gram honung
125 gram choklad (jag använde vanlig fazer, den tycker jag är godast) 
25 gram smör

Hacka chokladen.
Koka upp grädden.
Mortla under tiden kaffebönorna. 
Häll grädden över bönorna och låt det dra i några minuter. 
Sila ner grädden i kastrullen och koka upp igen med honungen.
Slå grädden över chokladen och blanda med en slev/mixerstav till en slät och blank konsitstens.
Blanda i smöret tills det smält helt.
Ställ för att svalna (exempelvis på balkongen).


Dulce de leche-kräm*
100 gram smör
2½ dl florsocker
200 gram philadelphia
½ burk karamelliserad mjölk (dulce de leche)

Vispa smör och florsocker vitt och fluffigt.
Vispa philadelphiaosten klumpfri i en annan bunke.
Vispa i philadelphian och dulcen tills allt är blandat.
Ställ svalt.


Chokladmarängsmörkräm**
150 gram ättvita (ca 5 st)
5 gram citronsaft
350 gram socker
175 gram vatten
500 gram smör
160 gram mörk choklad

Smält chokladen och låt den svalna något.
Vispa ättvitorna luftiga med citronsaften.
Koka upp vatten och socker i en kastrull till 122 grader.
Under fortsatt vispning av äggvitorna, slå sockerlagen över.
Vispa marängen tills den svalnat på medelhastighet.
Vispa i det rumsvarma och mjuka smöret.
Vänd i chokladen och blanda jämn.





Själva monteringen tänkte jag inte skriva ut så utförligt. Kaffetryffeln är ju tyngst så den fick vara längst ner. Jag spritsade en ring av smörkräm på varje botten, och spacklade hela tårtan med samma kräm.

Jag är väldigt nöjd med smaken på fyllningarna, särskilt tryffeln. Mums!




* Recept på vaniljfrosting hämtat ur boken "En nypa socker".
** Recept hämtat ur boken "277 sorters kakor".