28 augusti 2014

Boule från Brunkan




Tredje dagen på praktiken avklarad. Jag börjar förstå rutinerna och bli lite snabbare. På morgonen börjar jag med att väga och dela upp degar som jäst över natten, jag börjar nästan kunna ta ögonmått på hur stort det ska vara. Sedan väger jag upp ingredienser till nya degar, lägger dem i maskinen och sedan väger jag upp dem också. De första två timmarna går jättesnabbt för jag har saker att göra hela tiden. Sedan blir det lite lugnare, det är två bagare plus jag som jobbar så vi blir klara snabbt.

Förutom bröd fick jag idag även göra en kakdeg; kardemummasnittar! Mina favoriter! Jag fick också serva butiken med smörgåsar, gå till Ica och köpa tio liter mjölk i munderingen (fick ganska många blickar då, och kommentaren 'det var inte lite mjölk!' av kassörskan) och koka vaniljkräm! Jag blev jäkligt nervös då, eftersom jag bara gjort det en gång tidigare, och då skar den sig. Men jag fick assistans av Reza och Petra som jobbar med konditoridelen så det gick bra ändå. Vispandet tog nästan kål på min arm dock. Måste kanske börja styrketräna om jag ska orka med. Hjälpte sedan till med lite småsaker innan jag fick sluta vid 13.30. Det sköna med att börja tidigt är att sluta tidigt!




Fick ta med mig ett bröd hem idag igen, valde den här fina på grund av mönstret. Ett ljust bröd med namnet Boule. Det var jättegott! Jag vill prova att baka ett nötbröd, med både valnötter och hasselnötter. Tycker det är jättegott med nötter i bröd! Och jag måste inviga mina jäskorgar så det blir lika fint som Brunkans.