24 april 2017

Surdegspeppen!


ÄNTLIGEN har jag fått ordentlig fart på min surdeg. Den bubblar på och växer inför mina ögon. Jag har försökt flera gången tidigare men det har slutat med att surdegen bara luktar illa och är allmänt död i burken.

Jag har satt min första bröddeg med surdeg, som nu ska jäsa sakta till imorgon bitti. Det ska bli väldigt spännande att se hur resultatet blir.





För att sätta en egen surdeg; blanda lika delar vatten och vetemjöl, plus ca 1 tsk grovt rågmjöl i en burk. Låt stå med locket på glänt i rumstemperatur 1 dygn. 

Om den har delat på sig och ser ut att vara vattnig, blanda bara ihop den igen. Mata med ca 1 msk mjöl och vatten under 3 dagar. 

Testa att surdegen är igång genom att stänga locket och se om den reser sig på ett par timmar. 

Förvara sedan i kylen och rör om, samt mata då och då.