20 november 2016

Äntligen lussebak!



Nu var det äntligen dags för årets första lussebullsbak! Jag har tänkt julpynta nästa helg och vill såklart mumsa i mig minst en bulle. 

Jag är väldigt nöjd med receptet jag hittat. Bullarna blir saftiga och med mycket saffranssmak, och degen är väldigt lätt att jobba med. Det stora problemet med saffransbullar är ju att de torkar väldigt lätt. Men med detta recept håller sig bullarna saftiga mycket längre än andra recept jag provat.

Det här receptet ger ca 50 bullar, om de väger 75 gram styck.


Mina bästa tips för lyckade lussebullar
- Använd kall degvätska och låt jäsningen gå långsamt, gärna över natten. Då utvecklas smakerna mer.
- Använd rumstemererat smör för saftiga bullar. ALDRIG smält smör.
- Bearbeta degen länge, tills glutentrådar bildats.

- Lägg saffranet i konjak för maximal smak, passa på samtidigt som du gör degen (eller ännu tidigare).
- Lägg russinen i blöt för att de inte ska bli hårda i ugnen.
- Väg degbitarna för lika stora bullar.
- Pensla bullarna med ägg EFTER gräddning. Ägget koagulerar och bildar ett "lock" så att bullarna inte torkar. Det ger också en fin glans.




Fördeg
1000 gram rumstempererad mjölk eller vatten
20 gram jäst
1000 gram vetemjöl
400 gram strösocker
2 gram saffran

Lös jästen i mjölken.
Blanda sedan ihop resterande ingredienser till en lös smet.
Låt vila övertäckt i 30 minuter.


Deg
Fördegen
1000 gram vetemjöl
400 gram mjukt smör

Russin till dekoration
Ägg till pensling

Blanda i mjölet i fördegen.
Arbeta in smöret, och bearbeta till en elastisk deg, ca 15 minuter i maskin.
Låt vila i kylen eller på balkongen över natten.

På morgonen, ta in degen, låt den bli rumstempererad och låt den sedan jäsa till dubbel storlek.
Lägg russinen i vatten.
Ta upp degen på bakbordet och väg upp bitar á 75 gram.
Forma till figurer, lägg på plåt och låt jäsa i avstängd ugn i 45 minuter.
Ta ut bullarna, sätt ugnen på 225 grader och låt de jäsa till ugnen är varm.
Tryck fast russin i figurerna och grädda i ca 8 minuter.
Pensla med uppvispat ägg efter att du tagit ut bullarna.
Låt svalna på galler.










Bullarna går jättebra att frysa. Det går att tina i både mikron eller ugnen. I mikron tar det bara någon minut. Det är i princip omöjligt att bara äta en. Jag vet att jag kommer få baka minst en till sats innan jul. 






Bara 11 dagar kvar till december! 🎅🎄💝