20 september 2014

Mammas födelsedagstårta


Idag fyller min mamma år, och jag ville såklart göra en tårta till henne! Önskemålet var en enkel tårta, typ gräddtårta. Men jag fick ganska fria händer. Så det fick bli vaniljbottnar med hallonmousse och med en massa jordgubbar ovanpå. Jag tänkte spackla med en vit choklad-frosting, men den ville inte alls vara med, så jag fick improvisera ihop något lite spännande. Har inte direkt något recept eftersom jag höftade ihop det, men jag blandade vit choklad+philadelphia med maräng. Ihopmonteringen är det nog ingen idé att jag skriver så mycket om heller. Som jag skrev i förra inlägget så har alla sina knep för att lyckas, och mina är inte så genomtänkta. Men bra recept på botten och hallonmousse kan jag bjuda på i alla fall!



































Vaniljbotten
8 ägg
3 dl strsocker
3 dl vetemjöl

Sätt ugnen på 200 grader.
Smörj och "bröa" en 26 cm-form med kokos.
Vispa ägg och strösocker vitt och riktigt pösigt, minst 5 minuter med elvisp.
Sikta i mjölet och vänd försiktigt ihop det med äggsmeten.
Häll smeten i formen och grädda mitt i ugnen ca 25 minuter.


Hallonmousse
8½ dl hallon
1 dl strösocker
6 gelatinblad
4½ dl vispgrädde

Koka upp hälften av hallonen med sockret (eller alla om du vill ha en helt slät mousse), och lägg resten i en skål.
Lägg gelatinbladen i lite kallt vatten och låt dra i fem minuter.
Mixa hallonen lätt med stavmixer och häll de sedan genom en finmaskig sil.
Krama vattnet ur bladen och blanda dem med hallonen.
Vispa grädden hårt.
Vänd ihop hallonpuren (och de hela hallonen) med grädden.
Kyl en stund.