17 april 2015

Dessertlektion á la 80-tal


Idag var det dags för dessertlektion igen! Väldigt 80-talsinspirerad meny idag, måste jag säga! Vi gjorde en klassisk tiramisu, en chiboust med ingefärspäron, en glace au four och minimunkar med dipp. Som vanligt kunde jag inte smaka så mycket med min laktosmage men lite grann slank ner.

Tiramisun med mascarpone blandat med uppvispad äggula och maräng, kaffe- och spritdoppade kex och kakao. Ganska god. Antagligen mäktig eftersom glaset var jättestort. Men det lilla jag smakade var det bra balans mellan mascarponen, kaffet och kakaon.

Chiboust med ingefärspäron, en gele på spadet från dessa, kanderade nötter och lite ätbara blommor. Nja, ingen höjdare. Väldigt äggigt. Och det är ju en italiensk maräng blandad med vaniljkräm. Luftig och lätt, men ändå för stabbig. Konstig förklaring men men. Sedan tycker jag inte alls om ingefära, så den här desserten var inte alls god! Nötterna och blommorna var däremot jättegoda!

Glace au four, eller baked Alaska som den kallas i USA, gjord med vaniljglass, körsbärssorbet, en botten på lavendelblondie med nötter och täckt med italiensk maräng. Den kunde jag inte äta så mycket av tyvärr, men den var god! Jag blev speciellt nöjd med spritsningen, skitnöjd faktiskt. Marängen var dock lite övervispad så det hade kunnat bli snyggare. Men men. Blondien hade varit jättegod utan lavendel. Den tog över allt och det smakade mest blomma.

Minimunkar med smak av kardemumma och kanel, med tre sorters dipper; vaniljkräm, mjölkchokladganasch och hallonsås. Roligast idag! De var så jäkla små och söta! Tog kanske 20 sekunder att fritera om ens det. De smakade inte jättemycket, ganska mycket olja, men de var så gulliga att jag åt massor ändå.







Kul dag! Nu har jag några anslag i ugnen. för imorgon väntar pyssel med miniminiprinsesstårtor!