16 juni 2014

Marängtårta


Slängde ihop en liten marängtårta till barnen på en danskurs jag instruerade i helgen. Superenkel att göra och den uppskattades! 

3 äggvitor 
2 dl strösocker
1 krm ättikssprit

Sätt ugnen på 100 grader. 
Vispa äggvitorna på mellanhastighet tills de är ett skum, börja därefter hälla i strösockret lite i taget under fortsatt vispning. 
När det börjar tjockna, häll i ättikssprit och vispa på hög hastighet tills fasta toppar formas. 
Bred ut en rund botten på en plåt med bakplåtspapper. 
Grädda en bit ner i ugnen. Jag tog ingen exakt tid, men över en timme tog det. För att marängen inte skulle få färg ställde jag en plåt över den, det funkade toppenbra.




Innan servering hade jag på vispgrädde, blåbär och kolasås. Jag hade tänkt ta jordgubbar och chokladsås, men det fanns inte i butiken, så då får man improvisera!


Somrigt och gott!