28 februari 2017

Bagarnas nationaldag


Idag ska 6 miljoner semlor ätas upp. SEX MILJONER! En genomsnittssmela väger 110 gram. Så idag äter Sverige 660 ton semlor. Jag bidrar med en eller två i den statistiken. 

Det var först för ett år sedan som jag verkligen började uppskatta denna lilla delikatess. Jag hade svårt för mandelmassan och åt bara grädden och bullen, och gav resten till mamma. Jag kan inte påstå att jag älskar mandelmassa nu, men det är gott i semlor i alla fall.

Tycker inte du heller om mandelmassa kan du byta den mot vaniljkräm, lemoncurd, sylt, färska bär eller nutella. 




Bullar
25 gram jäst
8 ägg
100 gram strösocker
1 tsk kardemumma
1 tsk salt
600 gram vetemjöl
250 gram mjukt smör
1 ägg till pensling

Blanda jäst, ägg, strösocker, kardemumma, salt och vetemjöl i assistenten. 
Arbeta i smöret lite i taget och bearbeta degen i ca 5 minuter.
Låt degen vila i kylen över natten (ca 8-12 timmar).
Väg upp bitar á 30 gram och lägg på plåt.
Jäs i ca 3 timmar.
Sätt ugnen på 200 grader.
Pensla bullarna med uppvispat ägg och grädda mitt i ugnen ca 10 minuter.


Mandelmassa
100 gram mandlar
100 gram florsocker
Stött kardemumma efter smak
Kokhett vatten

Mixa mandeln, florsockret och kardemumman till ett pulver.
Mixa i lite vatten i taget tills du får den konsistens du vill ha.




Klipp ett trekantigt lock i bullen och fyll hålet med mandelmassa.
Spritsa eller klicka på grädde, lägg på locket och tryck till lätt.
Pudra över florsocker.
Ät och njut. 




Jag har ännu inte provat hetvägg, som enligt en del är det bästa sättet att avnjuta en semla. Men jag är väldigt nyfiken på det, så jag kanske testar idag.



Nu är alltså semmelhysterin alldeles snart slut. Jag börjar blicka framåt och planerar påskens bakverk. 


Ha en trevligt semmeldag! ♥