1 oktober 2016

Planering, oktober



Jag har flera evenemang att baka till nu i oktober. Det känns kul att gå in i denna månad med lite planer. Det lär ju bli lite annat bakat emellan de här dagarna också, men här är det som är bestämt.


4/10
På tisdag är det ju kanelbullens dag. Så på måndag lär det bli bullbak för hela slanten. Jag har hittat ett toppenrecept som ger garanterat saftiga och goda bullar.

8/10
Nästa lördag ska jag baka tårtor till folkdansens höstfest. I år är temat Oktoberfest, passande nog. Jag ska därför baka en variant av Schwarzwälder kirschtorte (Black forrest på engelska). Choklad, hasselnötter, körsbär och mascarpone är smakerna. Med en fin dekor såklart.

9/10
Dagen efter ska jag hjälpa till i en fikagrupp på Skeppis. Mina två bullkakor i frysen får följa med, och jag ska nog baka någon god mjuk kaka också. 

22/10
Till Stinas födelsedag och kombinerade inflyttningsfest har hon önskat sig en cheesecake. Något fräscht och syrligt. Det lutar åt vanilj och citron. Kanske lite apelsin också.

Halloween
Jag brukar varje år planera att jag ska baka nåt läskigt till halloween, men det blir aldrig riktigt av. I år ska jag dock verkligen försöka få till något. Spökmaränger gjorde jag förra året, och de var så söta att jag nog gör dem igen.