29 september 2016

Skrytig äppelpaj


Stina ska bjuda på fika på jobbet, och beställde av mig. Önskemålet var något skrytigt. Jag föreslog en paj, eftersom det är äppeltider just nu. Jag skickade över lite inspirationsbilder från ett av mina favoritkonton på instagram; jojoromancer. Hon har ett mål att baka den perfekta pajen, och det är ett sant nöje att följa den resan. Hennes pajer är rena konstverk! Rustika, fina och väldigt unika. In och följ!

Jag bestämde mig för att prova på ett flätat lock till en klassisk äppelpaj. Jag lade också till lite hjärtan runt kanten och i mitten. Den blev väldigt rustik och fin. Såklart finns det mycket jag kan förbättra till nästa gång. Det finns så många olika pajidéer jag vill prova nu!






Mördeg
200 gram strösocker
400 gram smör
600 gram vetemjöl
2 ägg

Blanda vetemjöl och strösocker.
Skär smöret i kuber och arbeta in det i de torra ingredienserna till en smulig deg.
Arbeta in äggen till en smidig deg. 
Låt vila i kylen någon timme.
Sätt ugnen på 200 grader.
Mjöla bakbordet lätt och kavla ut degen till en stor platta.

Smörj en pajform med smör och lägg degen över.
Tryck ner degen ordentligt och tryck fast kanterna.
Nagga bottnen och förgrädda mitt i ugnen i 10 minuter.
Pensla med äggvita direkt när pajbottnen kommer ut ur ugnen.
Låt svalna.


Äppelfyllning
4 äpplen
100 gram smör
1 dl socker
½ dl kanel

Smält smör, socker och kanel i en stekpanna.
Kärna ur äpplena, halvera dem och skär i skivor.
Stek äppelskivorna några minuter och lägg dem sedan på en tallrik.










Sätta ihop pajen

Kavla ut resterande mördeg och skär ut remsor, men spara en bit och tryck ut hjärtan.
Lägg remsorna i ett rutmönster enligt bilderna, och hjärtanen på en plåt.
Lägg kallt 30 minuter.
Fördela äppelbitarna i pajskalet.
Lägg försiktigt på det flätade locket.
Skär bort degbitarna som hänger över formen.
Lägg hjärtan runt kanten, samt några i mitten.
Pensla pajen med uppvispat ägg.
Grädda mitt i ugnen i ca 25 minuter.
Ta ut och låt svalna.











Ät med vaniljglass eller vaniljsås, helst hemmagjord såklart! 
Förhoppningsvis gör den succé på Stinas jobb.