26 september 2016

Morotskakstårta


Till min systerson Arvids dop i helgen bakade jag tårtan. Det blev en höstig variant, nämligen en lite lyxigare form av morotskaka. Morotskaksbottnar med smörkräm, saltkolasås och rostade nötter. Bottnarna är Leilas recept, och jättesaftiga och goda! 
I bakgrunden ser man en av mina favoritkakor som Niklas hjälpte mig att baka inför helgen. Recept på dem finns här.






2 bottnar (24 cm)
6 ägg 
6 dl strösocker
360 gram vetemjöl 
4 tsk kanel
2 tsk kardemummakärnor
1 tsk mald ingefära
6 tsk bakpulver
3 dl solrosolja
3 stora morötter
1 dl nötter

Sätt ugnen på 150 grader och sätt gallret i nedre delen.
Smöra och "bröa" två springformar á 24 cm.
Riv morötterna och lägg i en skål med plast över.
Mortla kardemummakärnorna och blanda sedan ihop dem med övriga torra ingredienser.
Hacka nötterna grovt.
Vispa ägg och strösocker vitt och pösigt.
Blanda i de torra ingredienserna med en slickepott.
Varva solrosolja, de rivna morötterna och nötterna i smeten.
Fördela smeten i de två formarna och ställ in dem i ugnen.
Grädda i ca 1 timme. 
Testa med en sticka om bottnarna är färdiga.
Ta u och låt svalna helt i formen innan du tar loss dem.
Ta loss bottnarna, plasta in dem och lägg i frysen för att kallna.



Smörkräm
500 gram mjukt smör
500 gram florsocker
2 äggulor

Vispa smöret vitt och fluffigt.
Blanda försiktigt i florsockret och vispa fluffigt i ca 10 minuter.
Vispa i en äggula i taget.
Lägg en valfri tyll i en spritspåse och fyll med smörkrämen.
Låt ligga i rumstemperatur tills du ska spritsa tårtan.



Saltkolasås
50 gram strösocker
50 gram sirap
200 gram vispgrädde
Flingsalt

Smält strösocker och sirap i en kastrull, och låt koka till en fin gyllenbrun färg.
Koka samtidigt upp grädde i en annan kastrull.
När grädden kokar, slå den över det smälta sockret under vispning.
Ångan blir väldigt varm, så var försiktig.
När såsen slutat bubbla, strö i havssalt, blanda runt och smaka av.
Häll upp i väl rengjorda och varma burkar.
Låt svalna en stund innan du sätter på locket och ställer in dem i kylen.



Sätta ihop tårtan
Spritsa ena bottnen med smörkrämen och lägg den i frysen så att krämen stelnar.
Lägg på den andra bottnen och spritsa även den, samt lägg tårtan i frysen att stelna igen.
Vid servering, häll över kolasåsen, och strö på den hackade och rostade nötter. Ät och njut av matkoman.




Jag gjorde även lite chokladdekorer i form av solfjädrar att dekorera med. Det var första gången jag provade på det, så någon bra beskrivning har jag inte än. Men jag ska fortsätta öva.






Hoppas ni får en fin måndag!