15 februari 2016

Alla hjärtans dagsmiddag ❤


Dagen innan alla hjärtans dag bjöd jag Niklas på en romantisk middag på den italienska restaurangen Hosteria tre santi på söder. Det var faktiskt min (sena) julklapp till honom. Jag bokade bordet redan innan jul, så förväntningarna har stigit och var till slut skyhöga. Och turligt nog blev jag inte besviken. 






Jag bokade bord till klockan 21.00, vilket kändes väldigt sent för mig. Men det var verkligen ett smart val. Efter någon timme blev det otroligt lugnt när folk gick och inga nya kom. Så mitt i huvudrätten och sedan till efterrätten var det i princip tyst, så skönt! 
När vi kom fick vi vänta några minuter på att vårt bord skulle bli ledigt, men vi kom dit lite innan 21, så det gjorde inget. Vår servitör var märkbart stressad, men ändå trevlig och hjälpsam. Vi beställde in vitlöksbröd medan vi väntade på huvudrätten, som var riktigt gott. Det var grillat i olivolja och smaksatt med salt och oregano. Mums! Inte långt efter att vi beställt fick vi in huvudrätten; Tagliata del buongustaio, helstekt oxfilé med ugnsrostade grönsaker och tryffelsås. Och jisses... Det var så gott! Bland det allra godaste jag ätit. Köttet var så mört och liksom föll sönder under gaffeln, och första tuggan var helt magisk. Perfekt kryddat, perfekt stekt, sjukt god sås. Full pott på huvudrätten. Mysigt och paraktiskt också att vi delade på den, så man kunde bestämma själv hur mycket man ville äta. 








Till dessert tog jag en chokladfondant med vaniljgrädde, små duttar av fruktsås och lite färsk frukt. Jag såg så mycket fram emot att skära upp fondanten och se allt härligt rinna ut. Det hade varit en sådan stor besvikelse om det var helt torrt, en mardröm faktiskt. Men tack och lov var det perfekt konsistens och jag blev helt lyrisk. Vad gäller smaken så var jag inte lika nöjd. Den var lite för chokladig, lite för bitter i chokladsmaken, för min del. Tillsammans med en klick grädde blev det dock mycket bättre balanserat. Grädden var dock smaksatt med vanillin och inte äkta vanilj, vilket var lite trist. Nästan fusk att kalla det för vaniljgrädde då. Men den var lagom vispad och upplagt snyggt.






Allt som allt var det en jättetrevlig kväll. Jag vill gärna gå tillbaka till Hosteria tre santi, och kan varmt rekommendera ett besök där. Jag ser fram emot att komma tillbaka på sommaren och sitta på uteserveringen en ljummen sommarkväll... 


Glad alla hjärtans dag i efterskott!