12 februari 2016

Minisemlor


Dagen efter semmeldagen gjorde hjag mitt första försök någonsin att göra egna semlor helt från grunden, som jag sedan bjöd dansgruppen på. Det fick bli minivarianter, som inte blir ett dugg mastiga. Jag har aldrig varit ett fan av semlor, eftersom jag inte tycker om mandelmassan. Och jag vet inte om det var ikeaeffekten eller den extra kardemumman som gjorde det, men min mandelmassa var inte så tokig faktiskt. Även bullarna var riktigt goda. Jag är glad att jag hittat ett så pass bra och pålitligt recept.





Fördeg
1000 gram rumstempererad mjölk eller vatten
80 gram jäst
1000 gram vetemjöl
400 gram strösocker
30 gram mortlade kardemummakärnor

Blanda ihop alla ingredienser till en lös smet.
Låt jäsa övertäckt i 30 minuter.

Deg
Fördegen
2 ägg
1000 gram vetemjöl
400 gram mjukt smör

Blanda i äggen och mjölet i fördegen, till en deg.
Arbeta in smöret, och bearbeta till en elastisk deg.
Låt jäsa övertäckt i ungefär en timme.
Ta upp degen på bakbordet och dela den i lika stora bitar.
Rundriv bitarna till jämna och fina bullar.
Lägg bullarna på en plåt och täck med bakduk, och låt jäsa i ca 45 minuter.
Sätt ugnen på 225 grader.
Baka av bullarna i ca 7 minuter


Mandelmassa
200 gram mandel
200 gram strösocker
Vatten
1 tsk kardemummakärnor

Skålla och skala mandeln.
Mixa ihop mandel och strösocker.
Spä ut med vatten, lite i taget, till en spritsbar konsistens.
Mortla kardemummakärnorna, och blanda ner i mandelmassan.


Montera ihop de små underverken genom att klippa ett trekantigt lock, spritsa fyllning i hålet, spritsa lättvispad grädde ovanpå, lägga på locket och pudra med florsocker.







❤ Mums!