5 mars 2015

Praktiskt prov


Idag hade jag praktiskt prov i Choklad & konfektyr. Jag gjorde två praliner. En mörk tryffel med mörka skal, och en mörk kaffepralin med ljusa skal. Jag ville göra något enkelt för att kunna fokusera på tempereringen.
De första pralinerna, de mörka tryfflarna, gav mig lite panik eftersom de bloomade på insidan av skalen. Men jag hann inte gjuta om dem så jag fick hoppas att det inte skulle bloomat på utsidan. Och det hade det inte gjort som tur var. De blev ganska fina och glansiga och jag känner mig nöjd med dem.


De ljusa pralinerna blev inte lika bra, men jag är ändå nöjd. De är fyllda med en mörk kaffetryffel som sagt och är supergoda! Jag var inte helt säker på temperaturerna vilket såklart är jättedumt när det är prov. Men jag mindes till slut med viss tveksamhet och i efterhand såg jag att jag gjorde rätt!



Jag får se nästa vecka hur det gick, jag är helt säker på att jag är godkänd men siktar på minst C. Nervigt värre!