5 april 2015

Påsktårta


Här kommer recept och fler bilder på påsktårtan! Angående bottnarna så gjorde jag dubbelt recept för en 24 cm form. Och jag gjorde två bottnar, som jag sedan stansade ut mindre cirklar ur. Jag ville få ordentlig höjd på tårtan, så jag skar bottnarna nästan 2 cm tjocka. Chokladtryffeln gjorde jag också dubbelt av, för att ha både till fyllning och att spackla med. Jag tog inga bilder under själva monteringen, dumt nog, men jag har försökt beskriva utförligt.





Chokladbottnar
125 gram mjukt smör
145 gram strösocker
1 tsk vaniljsocker
90 gram ljus sirap
4 ägg
110 gram rumstempererad mjölk
170 gram vetemjöl
1 tsk bakpulver
40 gram kakao

Smörj en springform.
Sätt ugnen på 175 grader.
Vispa smör, strösocker, vaniljsocker och sirap poröst.
Tillsätt ägg och mjölk lite i taget och rör till en jämn smet.
Sikta alla torra ingredienser och vänd ner dem i smeten.
Fyll formen till 2/3 och grädda i 45-60 minuter. Känn med en sticka. Kakan är klar när den inte är kladdig i mitten.


Hallonmousse
5½ dl frysta hallon
1 dl strösocker
6 gelatinblad
3 dl vispgrädde

Lägg gelatinbladen i kallt vatten.
Vispa grädden.
Koka upp hallon och socker, och koka till en puré.
Pressa hallonen genom en finmaskig sil ner i en skål.
Pressa vattnet ur gelatinbladen och låt de smälta i hallonsåsen.
Blanda i hallonsåsen i grädden.


Lemoncurd
6 citroner, saft
200 gram strösocker
½ dl + ½ dl vatten
55 gram maizena
1 äggula
70 gram smör

Koka upp citronsaft, strösocker och ½ dl vatten i en kastrull, och låt koka tills sockret smält.
Gör en redning på ½ dl vatten, maizena och äggula.
Slå den varma sockerlagen över redningen under vispning.
Häll tillbaka alltsammans i kastrullen.
Vispa curden hela tiden på svag värme tills den tjocknar, ta då genast bort kastrullen från plattan.
Häll över i en bunke.
Rör i smör medan curden fortfarande är varm.
Låt den stå med plastfilm i kylskåpet ett par timmar för att stelna.


Chokladtryffel
200 gram mörk choklad
175 gram vispgrädde
1 msk smör

Hacka chokladen i en bunke.
Koka upp vispgrädden och häll den över chokladen.
Mixa eller rör ihop, och låt smöret smälta ner i bladningen.
Låt stelna till bredbar konsistens.


Dekorer
Grönfärgad kokos
Strösselblommor
Godisägg



Montering
Skär bottnarna i önskade antal och önskad tjocklek.
Lägg en botten på en tårtbricka.
Spritsa en sträng med chokladtryffel ytterst längd med kanten (den funkar som "mur" så att fyllningen inte åker ut).
Fyll "ringen" med hallonmoussen.
Lägg på en botten. 
Spritsa med chokladtryffel.
Fyll med lemoncurd.
Lägg på sista bottnen.
Plasta in och ställ i frysen så den sätter sig.
Ta ut ur frysen i god tid innan tårtan ska ätas.
Spackla med chokladtryffel.
Dekorera ovansidan med grön kokos som gräs, stösselblommor och godisägg.





Jag utgick från boken En nypa socker, på recepten till bottnarna och lemoncurden.