16 januari 2015

Choklad- och konfektyrlektion


Igår hade jag första lektionen i choklad och konfektyr. Och sååå kul det va! Vi fick lära oss att temperera choklad efter tableringsmetoden. Sjukt mysigt att swirla runt men en massa choklad, man blir ju inte lite sugen på att doppa ner hela ansiktet...

Vi hällde chokladen över pralinformen och bankade den i bordet ganska ordentligt för att få bort eventuella luftbubblor. När chokladen hade satt sig lite i formen vände vi formarna upp och ner och hällde ut resterande choklad med en rund rörelse för att få så jämna skal som möjligt. Sedan skrapade vi bort så mycket choklad som möjligt från formen och när den fått stå framme några minuter ställde vi in den i kylen några timmar.




Hur som helst så skulle vi göra en pralin, mörk och fylld med enkel chokladtryffel. Det första vi gjorde va att gjuta skal. Jag valde en form med diamanter typ som jag tyckte va finast! Därefter värmde vi chokladen till 48-50 grader. Sedan hällde vi ut 2/3 av den på marmorskiva och bredde ut den med en palett, och drog sedan ihop den igen med en skrapa. Så gjorde vi två eller tre gånger tills chokladens temperatur sjunkit till 27-28 grader. Då hällde vi tillbaka den i bunken, och då skulle temperaturen stiga till 32-33 grader. Då var chokladen klar att använda för att gjuta skal.




Sedan gjorde vi chokladtryffeln. Vi kokade upp grädde och glykos, och hällde den över hackad mörk choklad, samt blandade i smör. Den fick stelna lite innan vi fyllde våra skal. Sedan spritsade vi i den i skalen och lät den stelna lite till där, innan vi tempererade ny choklad och hällde den över formarna. Sedan skrapade vi bort den överflödiga chokladen och sedan skulle det bara stelna!




Spänningen var stor när jag skulle ta ut mina praliner ur formen. Man har ju i princip ingen aning om de blev bra eller inte förrän då. Men jag är riktigt nöjd! För att vara mina första är de klart godkända. Dock var skalet lite tjockt. Men det hade en härlig "knäckighet" och de smakade jättegott! Den här kursen känns som att den kommer bli så jäkla kul verkligen! Jag längtar redan tills nästa torsdag, då ska vi bland annat göra en dajmpralin!