16 juli 2014

Tre sorters vetebullar


Mamma önskade återigen bullar, så denna gång gjorde jag tre olika sorter. Klassiska kanelbullar, mumsiga nutellabullar och enkla släta bullar. Alla med samma grunddeg.




Vetedeg
50 gram blå jäst + 50 gram röd jäst (det verkar bli extra bra när jag blandar, så jag fortsätter nog med det!)
6 dl röd mjölk
3 tsk kardemumma
2 ägg
300 gram mjukt smör
3 dl strösocker
Nypa salt
ca 20 dl vetemjöl

Kanelfyllning
200 gram smör
1 dl strösocker
1 msk kanel

Nutellafyllning
100 gram smör
150 gram nutella

Ta fram alla ingredienser i god tid så de hinner bli rumsvarma. 
Smula jästen i en bunke.
Värm mjölken med kardemumman (mald eller stött) tills den är fingervarm. Häll den därefter över jästen och blanda väl.
Blanda i ägg, socker, salt och mjukt smör, jag brukar använda en stor ballongvisp.
Blanda med degkrokarna när du tillsätter mjölet. Jag är inte säker på mängden, men när degen släpper bunkens kanter och känns mjuk och smidig är det lagom, och det är dags för jäsning!
Jäs en timme under bakduk. 
Baka ut med valfri fyllning...
Sätt ugnen på 200 grader.
Jäs igen i 45 minuter, och grädda sedan mitt i ugnen ca 12 minuter tills bullarna fått fin färg.


Kanelbullar!


Nutellabullar!

Och släta bullar!


Ha en bra onsdag!