22 december 2015

Chocolate chip cookie cake



Under början av min bakutbildning hittade jag det här receptet i en bok (som jag inte kommer ihåg namnet på nu). Ungefär ett och ett halvt år senare testade jag det. Smeten var helt magiskt god, men det är ju svårt att göra något med choklad och jordnöttsmör som inte blir jättegott! Själva receptet är väldigt enkelt också, så det är svårt att göra fel. Det skulle passa fint som julklapp, om man knyter ett fint rött snöre runt till exempel. Jag får se om jag ger bort denna eller äter upp den själv.




200 gram mjukt smör
2 dl strösocker
1 dl ljus sirap
2 tsk vaniljsocker
1 ägg
300 gram vetemjöl
1 tsk bikarbonat
½ tsk salt
4 dl chokladknappar (välj en sort eller blanda som jag gjorde)
1 dl jornötssmör

Sätt ugnen på 175 grader.
Smöra och mjöla en gjutjärnspanna.
Vispa smör, strösocker, sirap och vaniljsocker fluffigt.
Vispa i ägget.
Blanda vetemjöl, bikarbonat och salt, och blanda sedan ner det i smeten.
Blanda i jordnötssmör och choklad.
Tryck ut degen i formen och strö över lite extra chokladknappar.
Grädda i ca 40 minuter.


Det blir säkert sjukt gott att äta en stor skiva med lite vaniljglass.