21 mars 2016

Söndagsmys




Igår kväll blev det ännu ett bullbak här hemma! Klassiska kanelbullar kan man ju äta när som helst, så det känns rimligt att ständigt ha frysen full av dem. Eftersom jag bakade en sats för inte länge sedan så länkar jag det receptet här istället för att lägga upp det igen. Jag och Niklas tog varsin kopp te och en bulle på kvällskvisten. Myyyys! 




Nu i veckan väntar en hel del påskbakning. Ett par tårtor har jag planerat, förmodligen en del klassiska småkakor också, och kanske något godis också. Gult lär bli det genomgående färgtemat, och en hel del chokladägg lär det blir också. Till jul förespråkar jag traditionella bakverk, tänk sju sorters kakor och kafferep. Och till påsk tycker jag också att de klassiska småkakorna passar väldigt bra. Men jag vill experimentera mer med smaker och färger och så. Jag tänker bland annat göra en passionsmoussetårta, som med sin gula färg och friska smak passar perfekt till påsken och våren.

Choklad känns också som en given smak på påsken. Jag planerar en enkel chokladtårta, som jag tror kommer vara supergod och hur fin som helst! Kanske tar med den till dansen och bjuder på, antingen nu i veckan eller nästa.