26 februari 2015

Godisregn!


Oj, vad längesedan jag uppdaterade. Jag har haft fullt upp med praktiken. Och även lite privat bak. Men jag ska försöka bli bättre att i alla fall ladda upp bilder.

Idag hade jag i alla fall lektion i choklad och konfektyr. Och det stod bara konfektyr på schemat. Först gjorde jag marshmallows, sedan geléhallon och till sist två sorters karameller. Det var så roligt! Jag tror jag vill öppna en godisbutik nån gång i framtiden.


Jag provade att göra marshmallows hemma i somras, men det gick inte bra alls. Den här gången gick det betydligt bättre! Eller, första smeten skar sig när jag skulle smak- och färgsätta. Men när jag gjorde om den med hallonsmak blev den toppen! Superfin rosa färg, tydlig hallonsmak och snyggt spritsade (klapp på axeln!). De fick beröm av läraren också, kul!
Gelehallonen är kvar och stelnar i skolan tills nästa vecka så dem har jag ingen bild på.


Efter lunch provade jag att för första gången göra karameller. Jag trodde det skulle vara mycket svårare än det var. Grundprincipen är en kolasmet som man kokar till drygt 150 grader, sedan "viker ihop" på en marmorskiva, drar och sedan klipper. Lätt som en plätt, men jag fick jobba ganska snabbt och det blev ganska segt efter en stund. Men det var som sagt jätteroligt! Och de blev så fina! Lite gammaldags sådär. Bullerbynkarameller kallade jag dem.



Sedan blev det fruktkarameller! Jag valde hallonsmak även på dem. Färgen blev lite korall/aprikos/persika och inte så mycket hallon men jag tyckte att de blev fina ändå. De fick dock en bismak av hallonessencen, och var inte så söta som jag trodde. Men skolans dåliga råvaror kan jag inte rå för, så jag är sjukt nöjd med mina karameller ändå! Och jag ser redan jättemycket fram emot nästa lektion!